Upadnutý výfuk.

Mezi fanoušky motoristického sportu se často skloňuje pojem naladěný motor. Položili jste si někdy otázku, co to znamená, když je motor „naladěný“? Ladění motoru je velmi zajímavý vědní obor a lidé se k němu dostanou různými cestami. V dnešním příspěvku Vám zástupce naší firmy Tomáš Mück popíše svůj příběh:

Vracíme se na počátek 70. let, v tehdejším Československu byly v naší lokalitě oblíbené čtyři závodní okruhy – Štramberk, Ostrava, Těrlicko a Havířov Šenov. V té době ve třídách 1000 cm3 až 1300 cm3 jezdily prakticky jen Škodovky a Žigulíky. Podle tehdejších technických předpisů nebyly povinné žádné tlumiče hluku.

Start závodu automobilů Havířov-Šenov 1972 (zdroj: vrchy.com)

Tenkrát jsem jako náctiletý kluk nemohl chybět na žádném závodě cestovních vozů. A právě při sledování jednoho z nich se udála následující historka, která všechno spustila. Při průjezdu zatáčkou kolem parkoviště závodních vozů na Havířovském okruhu se stalo to, že jednomu z projíždějících jezdců upadla koncová roura výfuku. Moderátor jen konstatoval, že dotyčný jezdec teď zpomalí, protože mu upadl kus výfuku a přišel tím o část výkonu. Při úrovni tehdejších znalostí (student střední průmyslové školy v Kopřivnici se zaměřením na automobily) mě nebyla jasná jedna věc. Přeci: když někomu upadne 1 metr výfuku, tak se vlastně zmenší délkové ztráty ve výfukovém traktu, čímž by měl válec lépe proplachovat a výkon by měl stoupnout (?) Tato myšlenka ale naprosto protiřečila tomu, co konstatoval moderátor. Vzhledem k tomu, že jsem v mém okolí znal jen tři odborníky na motory (dva z nich byli velice zruční mechanici), tak mi to nedalo a při první příležitosti jsem se dotyčných ptal: Jak je možné, že se po zkrácení výfukové koncové roury sníží výkon motoru?

Balcarův memoriál Ostrava (zdroj: Facebook)

Správné odpovědi jsem se nedočkal, dotázané odborníky jsem svou otázkou zcela zaskočil. Tento teoretický problém se mi tak zavrtal do hlavy, že rozhodl o mém celoživotním odborném zaměření. Byl to jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl jít studovat spalovací motory na vysokou školu (a na vojnu se mi také nechtělo).

V tehdejší ČSSR pro mě přicházely do úvahy tři katedry na strojních fakultách vysokých škol orientované na spalovací motory: Praha, Brno, Bratislava. Vzhledem k tomu, že bratislavská katedra byla jednoznačně zaměřena na studium benzínových motorů (přednášel tam mj. ve své době nejuznávanější odborník na karburátory prof. Ing. Jaroslav Urban, CSc.) A hlavně!!! katedra se věnovala relativně novému vědnímu oboru „Nestacionární proudění“.

Dnes se celé historce směju, protože už chápu, proč na mou otázku na upadnutý výfuk tehdy nemohl nikdo odpovědět. Následujících 40 let jsem studoval problematiku proudění v potrubních systémech čtyřdobého spalovacího motoru, abych se dopátral odpovědi (nejen) na otázku upadnutého výfuku. A právě díky těmto znalostem dnes můžeme našim zákazníkům pro jejich motor nabídnout mj. návrh optimálního sacího a výfukového traktu, vačkovou hřídel s vhodnými parametry a spoustu dalších důležitých údajů.

Ing. Tomáš Mück

Petra Mücková s.r.o.

www.petramuckova.cz